2 april: Fick en gnutta energi

Passar på att skriva en blogg igen idag, trots mitt underliga mående idag. Men jag fick lite god energi av deklarationslappen som hamnade i brevlådan idag. Dessutom räknade jag ut förra årets resor fram och tillbaka till arbetet och det blev en rejäl slant.

Men inte nog med att skattemyndigheten drar av 8000kr på resorna så är det ngt annat de oxå drar av i och med min årslön. Har fått det berättat för mig förut men jag har glömt bort det.

Någon som kan förklara det för mig?



Efter att jag skrev bloggen tidigare idag var jag så trött så jag mådde illa. Jobbade genom det mesta av arbetet och sen föll jag pladask i sängen men vilan varade inte länge då jag skulle hämta Jon på dagis.

Har fått massa tips om kurering och vad det kan bero på. Tack för er omsorg av lilla mig. Johnnys tips var nog bäst - shotsmetoden. =)



Har iaf tagit mig an att lekt med Jon idag trots min trötthet. Han ska inte få lida för att jag känner mig konstig.

Vi har även gått runt och lagat lite saker i huset. Han skruvar och har sig med sådan inlevelse =)



Äntligen har jag hittat en bok om Sveriges skarprättare som jag är så förtjust intresserad av! Skarprättare är alltså en mästerman eller även kallad bödel.

Jag fick boken igår och jag fastnade direkt. Denna bok är delvis skriven av A.G. Dalmans son som berättar om sin fars annorlunda upplevelser som Sveriges för tiden enda skarprättare och även Sveriges sista. Sonen G.A. Dalman var med på en del avrättningar som biträde.

Innan Dalman så fanns det självklart en del skarprättare i Svea Rike och avrättningarna var dessutom många många fler. Men det finns tyvärr inte så mycket nedskrivet innan Dalmans inträde som Sveriges mest udda tjänstemansämbete.

Ska ta med ett stycke från denna bok som heter Föregångare och förrättningar.
Skriven av G.A. Dalman och G.O. Gunne.
Går att inhandla på Dalslands Antikvariat för 150kr.

Biträdet och sonen berättar...

"Jag behövde ej göra mer än vika litet på skjortan och för säkerhetsskull
lade jag snöret över huvudet och pressade det mot stocken. Strax lyfte far bilan,
och med ett kraftigt hugg avskiljdes huvudet.
Det var ej utan att det kändes som bröstet på mig hopsnördes."




Snart känner jag att jag måste lägga mig.

En sak till jag kom på som är underlig är att jag numera aldrig vaknar på nätterna och går på toaletten. Förr vaknade jag minst en gång / natt. Det som är positivt med detta är att jag sover så jäkla skönt men ni ska veta hur jäkla pinknödig jag är när jag vaknar. Kan stå och pinka oavbrutet i 2-3 minuter.

Ja... godnatt på er =)

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja jag skriver lite för jag har inte haft den orken. Kan bara sitta vid datorn korta stunder, sen snurrar det så vansinnigt. Är bättre i balansen men känner mig fortfarande bakfull 7/24 :(

2009-04-02 @ 21:16:21
URL: http://vingo.blogg.se/
Postat av: Blondin Bellas Skink Chock

Botemedel finns på Rowdys

2009-04-03 @ 12:05:27
URL: http://blog.bahnhof.se/wb79078

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0