14 jan: Har så mycket att skriva...

Men jag vet inte var jag ska börja?

Vill bara skriva av mig... om massor av saker. Men så sitter man här, jättetrött och bara tänker på att få hoppa ner i sängen någon gång. Måste vara vaken någon timme till annars vaknar jag mitt i natten.

En sak som jag länge tänkt skriva om är om E4an. Ja... E4an, vägen från Tönnebro till Gävle som jag åker varje vardagsmorgon.

Det som jag blir förvånad över är att dessa vajerräcken alltid, på flera ställen, är nerkörda. Inte nog med det... det tar någon dag så är de lagade men då är det nerkört någon annanstans. Under en vecka så är det i genomsnitt ca 3st nya nerkörda vajerräcken man ser.

Tänk va många olyckor som blir förhindrade av just dessa vajerräcken. Troligtvis skulle nog inte alla dessa tillbud vara olyckor men ändå.

Tror många vajerräck-körningar beror på att föraren sladdar till lite men har god kontroll över bilen trots allt, för det är jäkligt smalt att åka på när det blir en-filigt. Speciellt vintertid.

Detta har jag då inte förstått... varför ska Vägverket lägga ut enorma pengar på vajerräcken men ser till att vägen blir enfilig då och då?? Skulle det inte vara säkrare med två-filig väg när det är motorväg??

Dessutom kan det inte vara miljövänligt precis. Det är alltid så att det blir en jävla kö bakom en trög bilist som kör 70-80km/h eller om det är en lastbil som kör 90km/h, sen när det blir två-filigt trampar alla gasen i botten för att hinna köra om så många som möjligt innan det blir en-filigt igen. Jag gör så iaf... och jag ser att 98% av mina medtrafikanter gör likadant.
Illa illa Vägverket!

En endaste gång har det varit ett flyt på E4an till Gävle. Det var i början av året. Tänkte skriva en insändare och berömma alla som åkte på E4an vid den tidpunkten. För det har aldrig hänt att man kan hålla 110km/h oavbrutet (som man ska göra!!). För alltid när det blir en-filigt så är det någon jäkel som släpper på gasen till 70-90km/h. Man blir vansinnig! Inte värt alls att tänka på att använda en farthållare överhuvudtaget.

Ut och rasta hunden... skriver mer snart.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Då har du snart en sak mindre att reta dig på, då Birstaverken, a safe road company har utvecklat ett nytt mitträcke.

Detta är krocktestat, och uppfyller samma kriterier som vajerräcket, eller stållinjeräcke som det också heter.



Skillnaden blir vid lättare touch att räcket är intakt, och bilen får mindre skador av kosmetisk karraktär.

Till skillnad från vajern, som sliter av framskärmen och rasar x-antal dussin meter.



Så det är upp till Swedia (fd vägverket) att köpa detta, 5km är tydligen beställt som prov på en vägsträcka i Örebro.

2009-01-14 @ 21:49:26
Postat av: Blogginnehavaren

Det var som attan! Bra att det utvecklas något i rätt riktning.

2009-01-14 @ 22:03:10
Postat av: Anna

Ha ha! Du skrev i slutet precis det jag tänkte - att alla utom jag (känns det som) sänker hastigheten ned till 70-90 så fort det blir enfiligt. Det är ju så j-a enerverande! För att inte tala om Skägget - han blir störtvansinnig L

2009-01-15 @ 18:51:09
Postat av: kyd

Anna: Ja jag förstår er. Man flippar ur av vansinne ibland. En god trafikrytm skapar mindre olyckor!

2009-01-15 @ 20:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0