8 juni: Ett citat som fick mig att koka

Jag kunde inte låta bli att skriva blogg idag, även fast jag hade tänkt vänta någon dag till.
Alldeles nyss ramlade jag över ett citat på DN som fick mig att brisera och samtidigt känna ledsamhet och förvåning.

Det är för lätt att bli rik som företagare.
Lars Ohly


Hur i helvete tänker karln och säkerligen många av hans väljare?? Jag har en del frågeställningar kring detta.

1: Varför ska det vara svårt att tjäna pengar som företagare? Vad är meningen?

2: I ett demokratiskt samhälle ska vilken som helst kunna starta företag (utan skatteskulder förståss). Idén och drömmen med att starta företag är för många att kunna ha möjligheten att kunna tjäna mer pengar eller att kunna bestämma själv hur mycket pengar man vill ha som lön. Detta beror på hur smart, driftig och tuff företagaren är. Ska man som företagare få dåligt samvete för att man vågar, är affärsmässig och intelligent?

3: Desto mer pengar en företagare tjänar, desto mer skatt betalar denne till staten så att Vänsterpartiets anhängare kan få alla sina bidrag och sin "välfärd". Vänsterpartiet och vänstern i allmänhet önskar att skatterna ska höjas ännu mer än vad de är idag. Är inte det då bra att företagaren tjänar mycket pengar så denne kan betala in sina 65% i skatt till staten? Eller hur mycket ska det höjas så att vänstern blir nöjd? 75% el 85% måhända?

4: Om en företagare tjänar stora pengar, så kan du ge dig på att företagaren vill utöka sin verksamhet genom att öka produktionen, sälja mer och anställa fler människor till sitt företag. När företaget växer så växer även andra led i kedjan som företagaren har samröre med och dessa i sin tur ökar sin produktion och anställer fler människor. Vad är syftet att Vänsterpartiet vill gå emot samhällets bästa?

5: Kommunismens ideologi lyser starkt om Lars Ohly och Vänsterpartiet. Varför ska staten äga alla företag? Varför ta bort medborgarnas frihet att kunna starta företag och låta samhället blomstra? Jag anar att staten ej kan komma med så många goda affärsideér som varje medborgare kan komma med.

6: Är bakgrunden till detta uttalande och i övrigt kommunismens ideologi - att ingen får sticka ut, ingen får vara mer än någon annan, ingen får tjäna mer än någon annan, ingen får växa som person, ingen får friheten att någonsin utveckla sina drömmar, ingen får säga vad de vill, ingen får känna sig stolt... ja, jag kan fortsätta länge till.

7: Den sista frågeställningen, fastän jag kan skriva många punkter ytterliggare. Hur kan ett sådant parti finnas i Sverige? Hur kan ett sådant övervintrat parti levt kvar i detta moderna fria samhälle? Hur kan det komma sig att det finns sådana avundsjuka, inskränkta personer som röstar på ett sådant här parti? Jag tycker mer synd om dem än illa om dem.



Idag var vi till barnmorskan och kollade om bebisen låg rätt i magen... och det gjorde han/hon. Så nu är det bara att föda på Angelica =)

Vi anar att bebisen kommer vilken dag som helst då den s.k. slemproppen har gått redan. Mellan 1-7 dagar efter att slemproppen gått så brukar oftast barnet födas.

Mitt i allt detta så ska jag leta lokaler i Gävle för jobbets räkning. Ska titta på en lokal i morrn. Utöver detta är det massvis med förberedelser inför starten 1 juli.

Samtidigt är det bråttom med att planera rocken i september. Men detta har jag sagt ifrån mig att styra upp... som jag alltid gör med allt annat i klubben. Jag kan gärna hjälpa till men i viss mån men tycker att någon annan i klubben kan ta tag i detta... iaf nu. Jag är ingen ordförande i klubben, vi är ju fler som kan kliva fram. Men oftast rinner saker ut i sanden har jag märkt. Det är väl därför jag har självutnämnt mig att driva saker i klubben och vara motiverande för att det ska hända något överhuvudtaget. Nu fick några klubbkamrater en offentlig känga... och det kanske behövs?



Fick en rejälen slant i skatteåterbäring idag. Det kändes skönt. Betalade direkt tillbaka det vi tagit från vårt sparkonto. Nu ska vi väl inte behöva ta något därifrån på länge tycker jag.

Lille Jonsson fick även ett spel till sin Sony PSP som jag beställde i helgen. Han springer till brevlådan varje dag för att titta om det kommit, haha. När han insett att spelet inte kommit, sänker han huvudet och ser så butter ut. Han är så söt.


Här har han däckat av på soffan mitt på dagen.



Idag har jag arbetat hemifrån. Lite svårt att arbeta i en lokal som inte finns =)

Har suttit i några timmar och letat lokaler i Gävle för vår verksamhet och funnit en del intressanta. Fick välja ut dem jag fastnade för och lyckligtvis så har företaget en speciellt anställd som förhandlar om hyror, ombyggnationer m.m. med fastighetsbolagen. Så slipper jag... helt suveränt.

Utöver detta har man tillbringat dagen med att göra lathundar, läsa regelverk efter regelverk, mailat frågor osv.



Vuxenvärldens frestelser

Hade med nedanstående bild på Marisa Miller i min blogg för någon månad sedan och jag nämnde att det var bland de snyggaste kvinnor jag sett.
Nu har Marisa blivit utnämnd till världens sexigaste kvinna så det är fler med mig som delar min smak =)





Nästa gång jag skriver så kanske bebisen ploppat ut? =)

Cya all.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Men guuud! Hur kan man stå och säga något sånt där? hur kan man tycka så utan att ha någon skam i kroppen?? Jag blir helt matt! (alltså angående citatet) Bra punkter du tog upp där älskling!

2010-06-09 @ 06:14:31
URL: http://mjam.blogg.se/
Postat av: Anna L

Tycker att du gör helt rätt i att ge klubben en känga. Du är ju som sagt ingen ordförande eller liknande, det är inte bara du som ska hålla reda på allt. Hoppas att någon av de andra fullvärdiga tar tag i det nu =)



Hoppas att det kommer ut en liten son eller dotter åt er snart, och att ni får det bra tillsammans =)

2010-06-09 @ 12:40:03
URL: http://lundanna.blogg.se/
Postat av: Ida

Kommunister borde utrotas... Fan vilket pack..

2010-06-11 @ 21:50:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0