17 sep: Mycket politik

Självklart kommer jag tillägna denna blogg i politikens tecken. Snart så är det dax för det viktiga valet.

Jag ber alla omkring mig att rösta även dom som inte vet vad de ska rösta på eller inte vill rösta på något av de partier som finns. Ta då er till vallokalen ändå och rösta blankt. Varför då kan man undra?

1: För att ge statistik på ditt missnöje att inget parti är passande för just dig. Det kan man väl göra genom att hålla sig hemma istället kan man ju tycka. Men då vet man inte om de personerna som inte röstat har glömt bort att rösta.

2: Om man inte röstar så blir det fördel för Socialdemokraterna eller Moderaterna som är de största partierna. De får ett än större försprång från småpartierna. Så om du inte röstar så lägger du iaf en mikroröst på M eller S.

- - -

Ramlat över en del citat om politik som jag gärna ville ta med i bloggen.

Törs man ens bli gammal i Sverige längre? Tar hellre livet av mig än att behöva bo på ett äldreboende så som det ser ut nu. Att det ska va så jävla svårt att lägga pengar på det som behövs, istället för t.ex. melodifestivaler som kostar en massa miljoner. Jag blir så förbannad så jag har lust att skjuta nån jävel!!!
Anna Lund

Folk borde inte fråga vad Staten kan göra för dem utan vad de kan göra för Staten.
Robert Andersson (Robinsson-Robban)

Han har sunt förnuft, fast man inte riktigt kan tro det ibland =)

- - -

Om Rödgröna blocket vinner ska Miljöpartiet förbjuda bilar som är äldre än 10 år inträde till Stockholm. Tur att man inte drack morgonkaffet, för då hade det hamnat i vrångstrupen när man läste det här (sida 4).

Socialdemokraterna ställer då verkligen upp för varandra.

Socialdemokraterna valfuskar igen. Hände ungefär samma sak i större omfattning förra valet.

Favorit i repris nu i valtider.

- - -

Facebook-röstningen med över 200.000 st unika röster ser ut så här hittills:

Moderaterna 24,2% | Socialdemokraterna 19,8% | Sverigedemokraterna 17% | Miljöpartiet 9,7% | Vänsterpartiet 8,9% | Folkpartiet 5,6% | Piratpartiet 4,9% | Centerpartiet 2,7% | Blankt 2,5% | Kristdemokraterna 2,4% | Feministiskt Initiativ 1,4% | Annat parti 0,9%


Senaste opinionsundersökningen från DN/Synovate med ca 1500-2000 st utfrågade ser ut så här:

Moderaterna 30,6% | Socialdemokraterna 28,5% | Sverigedemokraterna 7,5% | Miljöpartiet 7,2% | Folkpartiet 7,2% | Centerpartiet 6,2% | Kristdemokraterna 5,7% | Vänsterpartiet 5,2% | Annat parti inkl PP & FI 1,9%



SJU stycken björnar har synts samtidigt här i Stråtjära! Det är kaos efter vissa vägar då alla ska på björnsafari. Man har ju mer chans att se fler björnar här i byn än på Järvzoo.

Än så länge är det underligt nog inga problem trots så många björnar vi har i Stråtjära (runt 10 st har jägarna räknat till men jag tror det är många fler). Det som varit de största problemen är när bybor stött på dem. I något fall har en man träffat en björnhona med ungar och honan har gått upp på bakbenen och visat att 'hit men inte längre'.

Själv stötte jag ju på en björn för något år sedan tillsammans med familjen och med Balder (finns ett blogg-inlägg om det). Hade ju älgstudsaren med mig och björnen var laglig att skjuta. Men fick björnfrossa efteråt då jag insåg att man måste träffa björnen endera i hjärtat eller i huvudet när den rusar emot en. Dvs en omöjlighet för en oerfaren jägare som håller en hund i kopplet samtidigt. Hade ju inte haft en chans men som tur var så backade jag i från den helt vansinniga björnen som lät som något taget från en skräckfilm.

Har tänkt mycket kring den händelsen. Speciellt då Jon och Angelica var med. Men de sprang direkt in i jaktstugan och låste om sig iaf. Om Balder hade varit lös och sprungit emot björnen och sedan vänt och kommit tillbaka mot oss kan ju vad som helst hänt med oss.



Samtidigt som Jon försöker prata med Angelica försöker jag visa honom en bild på mobilen och han blir helt förvirrad och utbrister högt och förbannat:
- Meeeen! Jag har inte två pappa! Jag har bara ett huvud!!


Jag förlorar på ett tv-spel och utbrister: - FÖRB...
Sen säger jag inget mer för jag tänkte att Jon som sitter i samma rum inte bör höra en hel ramsa av svordomar... men Jon fyller i direkt efter medans han sitter och leker med några leksaker: - ..ANNADE JÄVLAR.
Tror han hört det förut någon gång, haha.



Herr Dryck har haft ett sommaruppehåll men är nu igång igen med sin underbara blogg om skivomslag världen över.

Jonah Hex serien läste man som liten. Nu har filmen kommit =)

Inga bränner pengar som fruntimmer.

Tänk om alla bilar var så här enkla att hålla på med.

Jäklar! Behövs nog fler moskéer i Paris. =O



Veckans sköna låtar som går om och om igen:
Tom Petty - Learning to fly
John Rivers - Where have all the flowers gone
Gösta Linderholm - I natten
DAD - Bad craziness



Testade (äntligen) Wii Fit brädan häromdagen. Enormt rolig mackapär men hade en del ont i kroppen efteråt och har fortfarande. =)

Angelica skrattade så hon kiknade när hon såg mig göra obskyra rörelser i vardagsrummet. Men det får jag bjuda på, haha.



Mail från chefen ang en del uppgifter jag gjort. Känns skönt att få sådan här feedback.

Hej Kenny
Tack så mycket för hjälpen.
Du är så bra på att göra tydliga redovisningar av de uppgifter du får att genomföra.
Skitbra jobbat.


Mer sånt! Behöver det nu när man varit låg ett tag.



Reklam om julbord i september. Nu får det väl för i helvete vara nog?

Snart säljs väl julprydnader på hyllorna i affärerna i september också?



Kom ihåg att rösta i detta viktiga val på söndag 19 september.

Rösta med din känsla, logik och förnuft så vet du att du gör rätt oavsett vilket parti det blir. Det viktigaste är att man röstar för att en demokrati ska fungera överhuvudtaget.

Ha en skön helg gott folk. Det ska jag ha trots städning av både lägenhet och bil =)

Kommentarer
Postat av: ANGELICA HJÄRTA ERIK

ja inte är det bara med politik å val heller :p

2010-09-17 @ 17:04:11
URL: http://aangeeliica.blogg.se/
Postat av: Anna

Ha ha, jäklarns vad ungar är snabba på att snappa upp de fula orden! :D



Why the low feeling? Härligt med bra feedback anyway :)

2010-09-17 @ 21:15:10
URL: http://vingo.blogg.se/
Postat av: ANGELICA HJÄRTA ERIK

Nu är vinnaren utsedd till Dagens blogg! :) Kika in om det blev du, om inte så kommer en till chans imorgon! <3

2010-09-17 @ 21:30:43
URL: http://aangeeliica.blogg.se/
Postat av: Anna

Aldrig roligt när det blir så. Har haft min beskärda del jag också de senaste åren men det har vänt nu :)



du får en uppmuntrande sång här så kanske du blir ännu gladare då ;-) http://www.youtube.com/watch?v=hnzHtm1jhL4

2010-09-18 @ 12:22:47
URL: http://vingo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0