20 aug: Min sjukhusvistelse

Tänkte jag skulle berätta om min sjukhusvistelse lite kort... ja försöka iaf. När man väl börjar skriva så brukar det bli längre än vad man trott. Har skrivit detta i omgångar då jag blir väldigt trött för minsta jag gör.

Fick feber förra tisdagen (1½ vecka) sedan. Samtidigt som vi skulle ut på kryssning till Riga så klart! Febern blev värre och fick ganska stark huvudvärk med på detta så jag låg mest i hytten. Orkade med att besöka Riga i några timmar iaf.

När jag inte låg i sängen, stod jag i duschen. Måste gjort av med hiskeligt mycket vatten ombord på båten =)

På väg hem från Riga (ska skriva mer om resan i annan blogg då jag har fixat bilderna dessutom) blev det bara värre och värre. Trött, feber och ont i huvudet. Väl hemma stöp jag i säng och fredagen därefter var allt annat än rolig... likaså lördagen. På lördagen hade jag så extremt ont i huvudet plus då tröttheten och oavbruten feber så jag for in till familjeläkarjouren här i Sandviken.

Läkaren trodde det var hjärnhinneinflammation så jag blev beordrad att fara direkt till akuten i Gävle. Vid den här tidpunkten trodde jag huvudet skulle sprängas och det blev bara värre. Väl på plats på akuten så fick jag snabbt hjälp i och med att de trodde det var hjärnhinneinflammation. Från kl 16 - 00 var det oavbrutet prover efter prover och även en sväng till röntgen för att kolla hur det var fatt med knoppen.

Efter röntgen kom jag ihåg att jag hade så ont i huvudet så jag fick inte upp ögonlocken. Jag kunde inte röra mig. Jag lider av migrän och det var ingen sådan huvudvärk utan det strålade från nacken över hela huvudet. Om jag kan sätta en siffra på huvudvärken låg den på 9 på en 10 gradig skala. Migränen ligger på 7 i jämförelse. Då har ni lite uppfattning.

Jag bad sjuksköterskan om smärtlindring och fick morfin. Sekunden efter att jag fått morfinet i blodet så spärrade jag upp ögonen och sa "- Vilken jävla effekt!!". Sekunden efter börjar jag gråta floder. Det bara rann tårar oavbrutet och sköterskan undrade vad det var för tårar. "Glädjetårar", sa jag. ALL smärta försvann!! Bara som i ett trollslag!

Blev inlagd på Infektionsavdelningen på lördag kväll, då de trodde det var hjärnhinneinflammation. På söndagen mådde jag så bra så jag kunde åka hem. All medicin låg kvar i kroppen som de pumpat i mig på lördagen så jag kände mig hur frisk som helst (bättre än vad jag gör nu till och med). Jag hade fått 11 olika mediciner via blodet på lördagen. Dessutom hade jag smärtlindring via dropp. Så det var nog därför jag mådde så bra. Efter morfinruset på lördagen återkom aldrig den där vidriga huvudvärken något mer under veckan. Fick endast lite mindre huvudvärk på morgonen som försvann under dagen.

På måndagen var det till att hälsa febern välkommen igen. Hade hög feber och den gick upp och ner mest hela tiden. Febern fortsatte ända tills onsdagen. Dagarna gick åt till att sova, försöka äta, ge blodprov efter blodprov och få kontroll på febern.

Fortfarande vet vi inte vad jag råkat ut för. Allt farligt såsom hjärnhinneinflammation, borrelia, tumörer m.m. kollade de på en gång och uteslöt. PÅ mina papper står det lunginflammation och det kan stämma. Är lite rosslig och ibland hostar jag lite. Men de jag vet haft lunginflammation har hostat sönder sig totalt. Så denna lunginflammation verkar vara lite annorlunda. De har sett att jag har lite vätska i en av lungorna efter jag gjort kontraströntgen så det är väl där bacillerna ligger och försöker frodas. Ska på en massa återbesök under veckan. Då kanske jag får svar om vad det är jag råkat ut för.

Hämtade ut svindyr och en mycket annorlunda antibiotika. Det fanns endast 5 st piller kvar på Apoteket i Gävle i hela Gävleborg. Jag skulle ha 14 st. Men köpte dessa så de räcker tills jag får nya. Över 200 kr för 5 st piller!! Så jag anar att slutnotan hamnar på ca 700 kr för alla pillrerna!

Jag är väldigt trött märker jag. Minsta lilla ansträngning jag gör så börjar jag svettas och jag blir helt orkeslös så jag ligger mest i sängen här hemma. Angelica och barnen ville ge mig lugn och ro så de for upp till Stråtjära och ska vara där några dygn. Jag är sjukskriven tills 1 sep och jag ska inte anstränga mig ett dugg tills dess tyckte läkarna. Var jag inte pigg runt 1 sep skulle de sjukskriva mig ännu längre. Men det hoppas jag då verkligen inte.

Huvudsaken är att jag slipper huvudvärken som var bland det värsta jag upplevt. Undrar varför jag fick sådan kraftig huvudvärk... pga lunginflammation?? Inte undra på att läkarna trodde det var hjärnhinneinflammation.

Nu ska jag lägga mig igen... skriver mer om resan i en annan blogg. Några länkar kan jag dela med mig av iaf:

Är allt okej i Guds namn?

Svensk atombomb

Dagens lokaltidningsbesvikelse

Kommentarer
Postat av: Anna L

Krya på dig!

2011-08-20 @ 16:51:21
URL: http://lundanna.blogg.se/
Postat av: Erik

NU TAR DU DET JÄVLIGT LUGNT Mr.KNY BASTA!!!!!

2011-08-20 @ 22:56:19
Postat av: Erik

NU TAR DU DET LUGNT Mr.KNY BASTA!!!!

2011-08-20 @ 23:02:31
Postat av: Anna

Hahahaha Ja vad tror du inte vi gjorde då! :D :D



Du skulle ha varit med alltså!!

2011-08-23 @ 12:15:28
URL: http://vingo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0