11 juni: Museum-jamboree

Min bror och jag har fått för oss besöka en del museum framöver. Vi har besökt Fängelsemuseumet i Gävle som var extremt intressant.

Ni som inte visste det, kan gå och insupa atmosfären alldeles utanför fängelset, där sista avrättningen i Gävleborg blev förrättad. Platsen är alldeles utanför fängelset innanför murarna på en gräsplätt bredvid en stor björk. När man stod där försökte man förstå hur det såg ut och allas känslor just vid händelsen.

De hade väldigt många bra böcker till salu kring kriminalhistoria och jag räknade ihop att det skulle bli runt 1000kr om jag köpte de böcker jag ville ha som jag inte har i mitt kriminalhistoriska bibliotek =)

Ska även bli stödmedlem, då Fängelsemuseumet är en ideell förening.

Nu har bror och jag även planerat in Dalarnas museum och Falu Koppargruva, som vi iof besökt många ggr när vi var mindre. Både med skolan och föräldrar. Vi växte ju upp i Borlänge som vissa kanske vet.

På lördag ska familjen och eventuellt bror med familj till Järnvägsmuseumet. Jon blev eld och lågor när vi berättade att vi skulle titta på stora ånglok. Vi tänkte grilla på plats och mysa lite tillsammans. Men vi får väl se hur vädret blir. Då blir det picknick inne istället.

Det var strömavbrott ett tag i går kväll så jag och Angelica låg och slöade på sängen och bytte av varandra med att ligga på spikmattan (som jag fan i mig blivit beroende av).  Jag hade en uppslagsbok med mig i sängen och Angelica sa ett sidnummer och så blundade jag och pekade på ett uppslag som jag då läste upp.

Fingret hamnade en gång på Engelsbergs Bruk som ligger utanför Fagersta och jag fick en ingivelse att åka dit. Det var världens bästa bevarade bruksmiljö från 1600-1800 talet. Till och med alla maskiner fungerar fortfarande. Bruket är en av de få platser som är med på UNESCO´s världsarvslista.

Jag visste inte att vi hade en plats som är så närma som är med på världsarvslistan! Man måste ju bara åka dit i sommar.

Pitbulls kan hoppa! Jäklar anamma.

Tycker den här klassiska bilden vid Normandie är fantastisk. Man kan knappt förstå att det bara är 65 år sedan att världens största krig utspelades i Europa.
Undra va de tänkte just då - soldaterna på bilden.

Har suttit och kollat en del på Platsbanken och man reagerar när man ser vissa platsannonser. Det kan stå bland annat... "Vi söker turkisk personal" eller thailändsk eller syriansk, har jag också sett.

Tänk om man som företagare skrev att man vill ha svensk personal??

Har hittat ett fint och billigt hotell i Nyköping då man ska på festival i sommar.

I priset ingår frukost, tillgång till badbassäng, bubbelpool och Sveriges största hotellgym. Det kommer jag inte precis utnyttja när man är på festival, haha.

Det som gjorde att jag valde detta hotell var just deras bilutställning de har i samma lokaler. Massvis med fina bilar som gamla 30-40 talare till nya Ferrari och Rolls Royce bland annat.

Nu har jag inte bokat något ännu. Skickade ett mail och frågade om det sammanlagda priset för hela helgen.

Angelica var på utvecklingssamtal idag med Jon.

"Jon är en glad och trygg kille med stark vilja och kan säga ifrån när det behövs"

*puuuuh* =)





Om du lyssnar när dina vänner viskar, slipper du höra dem skrika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0