21 nov: Ny energi

Sådär... nu orkar man skriva ny blogg. Förra helgen tog hårt på mig och flera har frågat varför jag ens dricker alkohol. Det har man ju funderat på många ggr i och med mina hemska baksmällor.

Det är väl för det sociala. Att umgås, slappna av och ha skoj men det värsta är ju att det går överstyr 90% av gångerna. Dvs man dricker för mkt. Desto mer man dricker - desto mindre omdöme får man och dricker ännu mer. Ond cirkel på någe vis.

Ibland kan jag få en känsla av att det är stopp. Dricker jag en öl eller grogg till så vet jag att det blir för mycket. Senast jag kände så var i Sundsvall på TNE-spelningen. Men det händer typ väldigt sällan, haha.




Veckan har varit väldigt lugn. Sovit mycket och allt har gått i sina vanliga spår. Kanske därför man inte uppdaterat bloggen så vidare bra heller.

Micke (Angelicas bror) har kommit på besök under helgen då han ville fira 25 års dagen hemma med släktingarna.

Jon blev överförtjust då han tycker väldigt mycket om Micke. Så de har hållt ihop nu i dagarna två. Pappa fick lite avlastning med buset, haha.



Mycket bra TV under hösten må jag säga. Ja... vissa serier är inte så jättebra men duger att fördriva tiden med om kvällarna.

Följande serier följer jag numera:
- Sveriges Fulaste Hem
- Desperate Housewifes
- Son of Anarchy (laddar ner)
- Ullared
- Paradise Hotel
- Grannfejden
- Stockholm-Arlanda
- V (laddar ner)
- Weed (ser gamla avsnitt på Kanal 5 Play)
- Det Okända
- Mammas Pojkar



Igår kväll smällde det ordentligt här i Skog. Någon måste ha smällt av en dynamit eller liknande. Det händer lite då och då här i byn. Speciellt på helgerna =)

Idag när jag var ute på gården så smällde det högt två gånger igen, fast denna gång lite längre bort.

Jag vill också ha dynamit...





Min nya personliga tränare.

Ahhh! Hur kan hon vrida huvudet sådär??

Svenska politikerkvinnor.

Det här var lite annorlunda.

Ytterliggare ett fruktansvärt barnprogram från 80-talet!

En skön klassiker med Christopher Walken.



Det är uselt med Balder. Nu är han sned i ryggen igen. Han går underligt och har svårt att resa sig. Så nu ska jag till veterinären på måndag eller tisdag. För det blir bara värre och värre fastän jag masserar honom varje dag.

Sen har han ju krångel med ögonen. Han får ögoninflammation då och då men just nu är det bra med det iaf.

Han har också sina jäkla utslag som jag inte får bukt med riktigt. Kan mildra dem med barnolja och att jag badar honom en-två ggr i veckan med Head & Shoulders och då även skrubbar honom med rotborste.

Så vi får se vad veterinären säger... om det är dags för honom att lämna in? Han är ju 10 år nu gubben.





Hujjedamejj va snabb våran honkatt är. Har aldrig sett på maken. Hon har varit runt diskbänken och svansat ett tag och häromdagen öppnade jag skåpdörren under diskhon för att slänga ett bananskal. Då for hon in och kom ut med en mus i munnen. När jag precis hade slängt bananskalet då hade hon redan tagit musen. Dvs det tog 1 sekund att öppna skåpdörren och slänga bananskalet. Då var hon 1 meter ifrån diskbänken när jag öppnade skåpdörren! Fantastiskt.



Musen var ju dessutom bakom sopkärlet så hon såg ju inte den heller. Man vad jag läst är att katter har en förträfflig hörsel och kan lokalisera ett byte exakt bara genom att höra det minsta ljud från denne. Katter har 10 miljoner neuroner i hörselbarken. De hör upp till 65000 Hz (svängningar per sekund), det kan jämföras med människans 20000 Hz.

Likadant gjorde hon ofta när vi bodde i lägenheten. Då tog hon mellan 20-25 möss under diskbänken... vad vi såg. Sen kan hon tagit flera när inte vi var hemma då vi lämnade skåpdörren öppen.

Katter måste vara det mest fulländade rovdjuret.



Uppdatering:

Fick alldeles nyss veta att en bekant har avlidit.

Luften gick ur mig helt fastän jag inte kände honom väl. Han var en helt underbart trevlig och snäll människa. Dessutom alldeles för ung för att dö.

Fasiken! =/

Kommentarer
Postat av: Anna

Först: Lars skickar en kram ang Balder och tycker du ska prova healing. Låter jättefjantigt men jag gjorde det på Manges schäfer och det lindrade :)



Beklagar din bekants bortgång också. Sånt är aldrig skoj...



Jaså piggnat till först nu :D Ja vi var hem till Peter och Susanne idag och Peter hade också varit dålig hela veckan :D Men till mitt försvar säger jag att det var du som sa att inget tog och frågade efter något starkare ;-)



Ikväll skulle det bli lugnt men nu är vi bortbjudna så vi får väl se hur den här kvällen slutar :-/

2009-11-21 @ 17:15:08
URL: http://vingo.blogg.se/
Postat av: Ida

Beklagar oxå din bekants bortgång.



Knepigt med gamla hundars krämpor men vad gäller huden och exemen så skulle jag tro att det har med fodert att göra, det är ofta så. Om du inte har ett kvalitetsfoder t ex Royal canin eller Hills så köp det som veterinären rekomenderar.

Om du däremot har testat olika foder tidigare men att det inte hjälper så kan det t ex vara kvalsterallergi. Brorsans hund har det och får kortison (Prednisilon) mot det, vilket hjälper. Det smörjer även lederna endel på en gammal hund.

Biverkningarna av kortison är bland annat viktuppgång, att de dricker mycket och oxå kissar mycket, sen kan det urlaka sklettet efter långtidsbehandling. Men de allvarligare biverkningarna brukar man inte beskymra sig över när det gäller hundar i högre ålder.

Att skrubba exem med rotborste låter inget bra tycker jag.. Det borde ju irritera huden ännu mer?



Hoppas ni får bukt med det hos veterinären, hudproblem kan vara luriga att komma till rätta med.

2009-11-22 @ 04:20:23
Postat av: Anna

Glömde igår: En vän till mig hade en hund med hudbesvär som du beskriver. Där var det problem med fodret + att han var för torr i huden. Hon bytte foder och tillsatte 1-2 msk matolja i maten, t ex olivolja och då fick de bukt på de kliande utslagen

2009-11-22 @ 11:57:41
URL: http://vingo.blogg.se/
Postat av: kyd

Anna: Det har jag testat med nyligen med gott resultat. Har på matolja/rapsolja i hanses mat och det är litet bättre nu med utslagen.



Ida: Har varit till veterinären många ggr ang utslagen och de har inget svar på vad det kan vara. Troligtvis någon form av genetiskt elände som just den här rasen har. Har testat olika kvalitetsfoder utan resultat. Har nu Eukanuba som är väldigt "drygt" om inte annat. Räcker hur länge som helst. Han gillar att bli skrubbad med rotborsten och jag får bort de utslag som blivit torra och efter att jag skrubbat honom så dyker inte utslagen upp på några dagar och då i mindre antal så jag tror det funkar. Slutar jag så dyker de upp efter en dag och blir hur många som helst.

2009-11-22 @ 19:43:39
Postat av: Anna L

Du kan ju höra av dig när du vet om de blir nån luciarock för dig eller inte =)

2009-11-23 @ 15:21:49
URL: http://lundanna.blogg.se/
Postat av: Erik

FISKOLJA!!! jag kör med det på Beppe nu var en artikel i Land där en veterinär använde det då inget annat funkade,köpt på hälsokost butik!

Beppe var röd och irriterad i sitt vita öra tidigare och kliade sig mycket,mycket bättre nu efter en månad med fiskolja!

Han får "Ledins Omega3 fiskolja i kapsel"

Och du ladda ner Flash Forward också! trevlig serie ;)

2009-11-25 @ 13:17:54
Postat av: Sandra

Jag råkade snubbla in på din sida av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att skriva :)

2012-03-18 @ 19:30:57
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: småläning

spränga är kul vi brukar fiska på detta vis

2012-04-08 @ 20:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0