26 okt: Brand [uppdaterat]

Sitter i vardagsrummet idag på eftermiddagen. Ser grannen gå ut och ca 10 minuter efteråt noterar jag i ögonvrån att något händer. En husvagn som står på parkeringen bredvid grannlägenheterna brinner för fulla muggar.

PANIK!

En människa springer förbi och bankar på dörrarna men jag vet att ingen är hemma så jag ber personen springa in hos oss via altaningången då jag ser att gasoltuberna tagit eld och jag är rädd att de ska sprängas.

Vi går in på toaletten, för om gasoltuberna sprängs kommer elden att spridas ordentligt och rutorna slås sönder. Det bankar på dörren och en ambulansman skriker till oss att utrymma lägenheten. Tar med oss en filt som vi lindar in Silas i, då han inte har mycket kläder på sig. Slänger oss i bilen och far iväg till dagis för att hämta Jon.

Ambulansen var på plats jättesnabbt då de precis åkte genom Stråtjära och såg brandutvecklingen. Så de hann larma brandkåren snabbt. Men jag mfl ringde också 112.

Dagiset ligger i samma område men det var  tur att vinden inte låg mot dagiset då det var en rejäl rökutveckling. For ner till svärmor med Angelica och barnen. For sedan hem igen för att se om inte elden tagit sig i vår lägenhetslänga... och det hade det inte. Men tror en del blev rökskadat i vår lägenhet. Absolut barnvagnen iaf som stod på altanen. Sen får vi se hur det blir med allt tyg och kläder. Det stack i halsen och näsan när jag gick in hos oss.

Tog en massa bilder som jag fått dela med mig av till tidningen och till polisen.



Brandmännen fick dit en traktor som rev taket så de kom åt brandhärden.


Mina tankar går till grannarna Angelica och Per-Erik som blev hemlösa idag. Vet inte hur det löser sig för dem kring boende men det är nog något försäkringsbolagen får ta itu med.

Skriver mer i veckan. Är hos svärmor nu och vi kanske sover här inatt. Får se hur mkt det luktar i vår lägenhet ikväll.

[uppdaterat]
Intervju med mig i tidningen.

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja FY vad det är otäckt med brand såna här gånger! Tur att ingen kom till skada!!

2010-10-26 @ 20:51:58
URL: http://vingo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0